Tuesday, December 23, 2014

Gawat ekonomi

Msg yg membimbangkan dari seorang kawan......

Gelombang Kegawatan menghampiri kita..
KRISIS KEWANGAN

Jika kita melihat di wall facebook, rata2 kita masih berseronok seronok dgn rezeki yg ada. Jika terlebih mampu tidak mengapa tetapi jika cukup2 makan..

Komen sinis sahabat kita Khalit Osman dalam fb samar samar menggambarkan krisis ekonomi yg mengerikan. Ingat! Ini bukan kata2 politik tetapi ini hakikatnya.

Jika anda pekerja kerajaan, pedulikan kerana walau apa berlaku gaji anda tetap dimasukkan. Tapi jika anda pekerja swasta atau peniaga kecil dan sederhana bersiap siaplah utk menghadapi hari2 yg sukar, mungkin tidak sesukar kami di tahun 1997-1999 dahulu. Di mana ada General Manager menjadi pemandu teksi.(Kes saham meredum)

Sebelum membaca, saya mahu kita bersihakan minda 'kepartian' yg ada utk memudahkan kita faham tentang ekonomi negara. Jika ingin menjual aset inilah masa yg sesuai.

Lebih memeritkan lagi keadaan apabila negara kita tidak diuruskan dgn baik. Ia umpama kita berniaga untung RM 30 tapi belanja sehari RM 50. Kadar pendapatan rakyat Malaysia pula tidak selari dgn kos sara hidup. Contoh 60 peratus rakyat Malaysia bergaji bawah 3000 tapi kos sara hidup lebih tinggi daripada pendapatan majoriti rakyat.

Harga Hartanah melonjak 300% kurang dari 10 tahun. Sebagai contoh rumah teres 20 x 70 pada 2003 sekitar RM150-250 k melonjak kpd 500-1 juta. Malangnya rumah yg mahal itu turut habis dijual. Siapa yg beli? Bukankah seperti ada kawalan dari pihak tertentu...wallahuallam.

Jgn lupa hakikatnya kerana akhbar Malaysia sahaja yg byk sembunyikan fakta yg benar. GDP 55 % adalah berbahaya. Peramal ekonomi berkata pada 2017...Malaysia akan berhutang sebanyak RM 700 billion..menuju ke ambang bankrapsi. Kenapa ia begitu pantas berlaku? Sb negara kita terlalu dasyat korupsinya. Org Melayu menganggap rasuah itu adalah komisen. Bila terlalu tinggi korupsi, maka dgn sendirinya nilai ringgit menjadi lemah...tiada keupayaan kita.

Ini bermakna rakyat Malaysia perlu menyimpan utk hari hujan, atau mungkin hari ribut. Jadi apa kita perlu lakukan? Berhenti melancong ke luar negara dlm tempoh 2 tahun ini melainkan anda mempunyai simpanan yg banyak. Perbanyakkan urusan perniagaan dgn kerajaan walaupun budget kerajaan utk tujuan tersebut juga akan disekat.

Ini masa kita berhenti utk melabur utk perniagaan. Ini adalah masa kpd mereka yg mempunyai harta utk melabur dlm bidang hartanah. Harga2 rumah kedai akan jatuh, begitu juga dgn tanah.

Bagi adik2 lepasan Universiti, inilah masa kalian utk terus menyambung pengajian 'Master' atau Phd kalian. Dlm kegawatan ekonomi jika adalah amat sukar utk kalian berkhidmat dgn syarikat korporat gergasi sekalipun seperti Astro, Celcom, Media Prima dan sebagainya kerana syarikat2 terbabit sibuk utk membuang pekerjanya.

Kerana saya menulis di facebook, cukuplah setakat ini serba sedikit kita berkongsi maklumat. Selamat mengharungi hari2 yg sukar ini. Hikmahnya tentu ada...tentu ramai2 yg akan sujud memohon kpd Allah...Alhamdulillah.

Semalam Petronas mengumumkan akan mengurangkan pemberian wang ihsan kepada kerajaan pusat sebanyak lebih 35% termasuk anak2 syarikat petronas telah mengambil langkah pengurangan.

Justeru, akibat dari pengumuman itu, saham di Bursa Saham merudum dan nilai ringgit malaysia telah jatuh teruk! Bank2 pula telah mula menaikkan kadar potongan baharu disamping GST yang akan dikuatkuasakan pada tahun hadapan.

Justeru, kepada sahabat2 yang dikasihi, banyakkan simpanan, kurangkan perbelanjaan dan elakkan dari membuat hutang mahupun pinjaman! Tahun hadapan akan memperlihatkan perjalanan ekonomi rakyat yang meruncing.

Semoga Allah mencukupkan rezeki kita semua dengan penuh barokah. Wallahu'alam.

Hutang Kerajaan Malaysia Disember 2014 (RM763 Bilion). Ringgit Malaysia Terus Jatuh Teruk (US$1=RM3.42). Malaysia, Negara Membangun Paling Terjejas di Asia.

No comments: