Saturday, January 10, 2009

Rapat umum Palestin Di Shah ALam












10 Januari 2009 , jam 10 pagi bertempat di Stadium Shah Alam, Program Perhimpunan Rapat Umum Palestin anjuran Aman Palestin berlansung dengan jayanya. Agenda dan penceramah berjaya menimbulkan kesedaran orang ramai mengenai isu Palestine. Rakyat harus /wajib menyokong perjuangan rakyat Palestine yang mengidamkan dan bercita cirata untuk merdeka dari cengkaman Yahudi yang zalim. Alhamdulilah ramai wanita JIM berserta keluarga dan anak anak hadir. Menurut pemerhatian saya ada Lebih kurang 10,000 orang memenuhi stadium yang datang ke rapat umum itu.
Nashid-nashid

dan persembahan nashid oleh MUADZ




Atau taip sahaja search dalam Youtube..” Rapat Umum Palestin”….

Dapat semua InsyaAllah. Sempat tengok Al-Jazeera PETANG SEMALAM buat coverage yg agak baik….

Semasa masuk dipintu masuk kami dihamparkan dengan kain putih berlambangkan bendera Israel bintang enam...

Penceramah-penceramah jemputan yang berucap berapi api nampaknya berjaya meniup semangat berkobar kobar kepada rakyat yang hadir. Pemuda pemudi merupakan majority yang hadir. Program bertema ‘Rise for Palestine” menyentuh ramai juga orang orang muda yang datang dari kalangan yang belum disentuh dengan ‘harakah islam’. (Mungkin promosi nya meluas appealing to masses and Advertising mengenai program ini menyeluruh dan dibuat perancangan dibuat dalam jangkawaktu yang agak lama jadi reaching out kepada lebih ramai orang ramai).

Sempat berbual dengan sekumpulan anak anak muda yang berambut panjang namun kepalanya diikat dengan muffler Palestine (corak kotak kotak hitam putih). Saya tertarik mendekati mereka bila mereka bukan main lagi, penuh ber semangat bersorak sorak sambil menjerit jerit ….“ KHAIBAR KHAIBAR YA YAHUDDD, JAISHU MUHAMMAD SAUFA YAAUUUD…” “ KHAIBAR KHAIBAR YA YAHUDDD, JAISHU MUHAMMAD SAUFA YAAUUUD…”

“Bagus tu kata kata yang awak seme laungkan tapi kalau tahu maknanya lagi baik??”

“Kami teruja, seronok dan naik semangat, kami mula sedar dan faham laa sikit sikit mengenai perang Palestine kami ikut sahaja tapi saya rasa maksudnya mesti nak kutuk yahudi” jawab anak muda itu bangga…

Saya cuba menerangkan serba sedikit kepad anak muda itu…

“Khaibar adalah salah satu prang sabilillah zaman rasulullah dimana orang yahudi kalah teruk, jadi seruan itu menempelak (doakan) agar yahudi sekarang akan kalah seteruk zaman perang khaibar itu dan perenggan kedua maknanya tentera Muhammad akan datang kembali .Tunggulah kemenanganyannya.”

“Ohhh ya ke …..saya tak pernah dengar apa khaibar tu?”

“Jadi kamu tahu mengenai program ini dari mana?”

“Dari ukhuwah.com”

“Ooo….saya rasa saya tahu ukhuwah .com tu!, kalau tak silap ownernya ialah Hannan Alam Faizli..

Ya betul sahut seorang pemudi yang bertudung mencelah! Saya kawan nya yang sama belajar di UM…

Penceramah jemputan rapat umum ini datang dari pelbagai pergerakan umat Islam seperti, Akhi Naji dari Gaza, Ustaz Mujahid dari PAS, Yusri dari ABIM, Ustaz Abdullah Zaik dari ISMA, Zambri Kadir dari UMNO, dengan Ustaz Shahruzaman sebagai penterjemah terhadap ucapan Akh Naji dari Gaza. Manakala yang hadir terdiri dari pertubuhan NGO Islam seperti ISMA, HALUAN, JIM, UMNO, internet NGO dan lainlain. Manakala dan IPTS, IPTA menghantar student dalam bas bas, tak silap lebih 10 bas

Ucapan yang paling menarik bagi saya ialah ucapan akhi Naji yang berbahasa arab, berapi-api dan penuh semangat. Kalau dalam temubual TV9 macam tak semangat sebab mungkin dia tidak fasih berbahasa Inggeris tetapi apabila dia bercakap dalam bahasa arab ceramah lancar dan berapi api, apabila diterjemahkan dapatlah di fahami dan dihayati oleh pendengar .

Akhi Naji bercakap dengan yakin;

" Kami akanMENANG! SEHINGGA KINI KAMI MASIH BERTAHAN DAN TIDAK AKAN UNDUR KERANA:

1. Kami yakin (thiqah) kepada Allah dan percaya bahwa JANJI ALLAH DAN RASULNYA adalah Benar!

2. Kami adalah golongan yang cintakan syahid, kami cintakan mati sebagaimana kami cintakan kehidupan

3. Kami thiqah kepada orang orang Islam. Kami yakin orang orang Islam akan bersama-sama kami akan menolong kami dan akan memberikan bantuan yang terbaik kepada kami, satu satu agama satu pegangan".

# Baru dapat berita dari sumber yang dipercayai, mujahid hamas yang syahid seramai 9 orang dan tentara Yahudi tewas (mati) seramai 45 orang….5 kali ganda!) Yang ramainya sehingga mencecah ke angka 800 adalah orang awam…..)

Presiden ABIM, akhi Yusri bercakap juga menarik:

“Kita disini berkumpul bukan untuk marah, bukan untuk melepas geram, tetapi kita berkumpul kerana kita mengharapkan rahmat dari Allah, kita memohon dan berdoa agar Allah memberikan kemenangan kepada HAMAS dan rakyat Palestine” …….

Wakil PAS, Akh Mujahid Yusof RAWA tak kurang juga hebatnya…

“Kita berkumpul untuk Palestine, lupakan perbezaaan ideology dan perbezaaan pendapat dan pemiliran, isu kita disini adalah isu Palestine, kita wajib menyokong setiap perjuanagan Palestine..”…..



Stadium bergegar dengan sahutan Allah Akbar, Hancur Yahudi! Hancur Israel!, seram gak bulu roma, Bila melihat ramainya orang yang datang bersemangat , lengkap dengan uniform, ada yang seragam, ada yang memakai vest dari oragnisasi masing masing, banner, posters dan lain. Bendera palestin berkibar kibar megah,terasa seolah olah berada dalam program di rapat umum PKS (Indonesia) pulak!

Berpuloh ribu dapat dikutip dari para hadirin yang hadir

Semasa melangkah keluar ada acara menarik, acara melontar kasut ke gambar bush dan acara memijak gambar bush....

Semoga Allah mengampuni kita dan rahmati kita semua.

HIDUP PALESTINE, HANCUR ZIONIST ISRAEL LAKNATULLAH



Acara baling kasut kepada Bush

No comments: