Friday, January 09, 2009

Dari Sijangkang ke US Embassy-Untukmu Gaza






Alhamdulillah pada pagi 7.30am Jumaat menemani/bersama hubby (Akh Mohd Esa) memberikan ceramah Palestine sempena Sambutan Maal Hijrah di Sek Men Sijangkang Jaya.Telok Panglima Garang Kuala Langat. Selangor . Ini merupakan 'assignment' pertama kepada beliau sebagai penceramah sukarelawan PACE.

Kami bertolak dari rumah di Taman Keramat pada jam 5.35 pagi, singgah sekejap di R & R Awan besar untuk solat subuh dan sampai di pekarangan sekolah jam 7.15 pagi. Akhi Yusri (PPD Kuala Langat) dan ukhti Dina (cikgu SM Sijangkang Jaya) merupakan PIC yang menghubungi PACE untuk program ini.

Ceramah bermula 7.30pagi dan tamat pada 8.30pagi di hadapan lebih 1000 orang murid sekolah tingkatan 4-5. Di akhir ceramah, Puan Hajah Noor Hayati binti Hj Bakri , Pengetua Sek mewakili pihak sekolah (guru dan pelajar) telah menyerahkan hasil kutipan untuk Palestin sebanyak RM1,000.00.

Selepas penyampaian wang sumbangan , Puan pengetua telah menandatangani ‘petition’ dalam Banner yang disediakan oleh WANITA JIM, “Enough is enough”, support for women and children of Palestin. Petition itu ditandantangani di hadapan murid muridnya sebagai lambang solidarity sekolah (guru kakitangan dan murid2) terhadap perjuangan Palestin. Kini itu Banner itu telah penuh dan sarat dengan pelbagai bentuk dan corak tandatangan.Banner itu juga lah yang di arak ke demo pada tengahari nya.

Semasa perbualan sarapan pagi selepas sesi ceramah Palestin kami sedikit terkejut apabila mendapat tahu bahwa Puan Hajjah Noorhayati adalah kakak kepada kawan baik suami semasa di Brighton, UK, Akhi Abdul Aziz Bakri . Akhi kita ini pernah menerajui Langhorst Bhd (Syarikat besar yang banyak menyumbang untuk dakwah di era 80-90an). Sebuah syarikat kontraktor wibawa, lambang kejayaan 100% usahawan bumiputera. Namun selepas reformasi Syarikat tersebut di’ black listed’, teraniaya , kemudian diambil alih oleh orang tertentu).

Semasa perbualan dimeja makan sambil sarapan pagi nasi lemak, Puan Guru besar dan penolong kanan yang sarapan bersama amat berminat mendengar taklimat ringkas mengenai beberapa Institusi JIM selain PACE seperti Raudatus Sakinah dan KBM, kerana ia amat rapat dengan isu isu remaja dan anak sekolah. Dia bertanya sudikah RS atau KBM datang ke tempat kami yang jauh ni!. InsyaAllah pihak JIM bersedia dan tidak ada masalah untuk bekerjasama. (gambar gambar menunjukkan suasana semasa ceramah,penyampaian sumbangan dan tandatanagan petition)

Sumbangan tersebut telah di serahkan kepada akhi Nasir@ sekretariat PACE pada tengahari nya sebelum pergi ke ‘demo for gaza ‘(alias shopping for Gaza) di Depan US Embassy.

Hari ini kami bercuti untuk Palestine dari Sijangkang ke US Embassy. Semoga Allah mengampuni kita semua dan merahmati kita sekalian.

STOP Killing the women and innocent children in Gaza. Allah Akbar









No comments: