Thursday, March 01, 2007

Musafir Sukma - part 03- Zero Mind Process

Selepas hampir setengah hari mendengar dan ber’games’ bersama sama, suasana menjadi sangat emosional sekali. Emosi peserta disentuh, esak tangis kedengaran dan tidak mampu terbendung. Malah ada yang meraung insaf. Benarlah dakwaan awalan seorang kawan yang mengajak saya ke program ini. Untuk urusan mengoyak emosi, Ary Ginanjar Agustian (Master trainer )memang expert!. Apa tidaknya ESQ training berjalan selama tiga hari mampu membuat orang yang paling keras hatinya, pegawai atasan yang angkuh dan egois, mat rempit yang terjal menangis hiba, teresak-esak malah ada wanita yang tersungkur pengsan!. Mata saya bengkak sepanjang 3 hari sejak dari hari pertama. Saya hairan, sebab tidak pernah menangis seteruk itu. Namun anak anak tidak hairan sebab katanya ”Alahhhh mama memang kememeh, sedangkan tengok drama sedih sikit pun pun dah menangis apalagi lah kalau dah jalani training macam tu. Adat lah mata mama bengkak!”


Dalam kesejukan ruangan Ballroom hotel dengan jumlah peserta lebih kurang seramai 360 orang, dipasang 3 layar raksasa yang lengkap dengan sound system yang menggegar jantung . Mereka merasakan pengalaman spiritual yang luar biasa. Angkatan Ke- 4 ini (dinamakan kumpulan Badar kerana bilangan peserta yang hampir sama dengan bilangan pahlawan Badar) menjadi saksi kesedaran spiritual yang mencairkan ’kebekuan hati’. Bilangan seramai 360 orang peserta untuk training adalah sesuatu yang biasa dibuat oleh ESQ 165, malah di Jakarta peserta untuk sekali training ialah 500-1000 orang. Satu pemikiran kaedah pelaksanan training di ’luar kotak’(out of the box).

Peserta terkesima menyaksikan gambar gambar (animasi yang dibantu teknologi digital yang canggih) yang diambil dari telescope Hubble dan berbagai gambar lain yang menakjubkan , betapa luasnya alam semesta, berbillion galaksi, matahari dan planet yang Milky way hanyalah setitik dalam gugusan bintang binatang yang berputar menurut orbit masing masing.Kita di sedarkan betapa sangat kecilnya (paling insignificance) manusia dibandingkan dengan ciptaan Allah lainnya, galaksi yang begitu luas. (Background music yang penuh serenity apabila ditayangkan gambar seorang lelaki dengan yang sedang berbaring. Jasadnya dikecilkan dan semakin kecil dibandingkan dengan katilnya, buminya, negaranya, benuanya, bumi yang bulat semakin mengencil, sistem solarnya, sistem galaksinya dan MasyaALlah....terasa kecilnya kita!.Perasaan itu menggigit jantung hati! Kemudian lapisan kulit dari tubuh itu di magnify liang romanya, salur salur darahnya, zarah zarah dalam darahnya, atom, dan sehingga sekecil-kecil hatta atom, nucleas dan neutron....Subhanallah, Allah Akbar, Maha Suci Allah yang menciptakan semua itu dengan tidak sisa-sia untuk orang yang berfikir. Situasi hati ketika itu disebut ‘zero mind process’.

Alam semesta bertasbih pada Allah. Kenapa manusia masih angkuh? Padahal, sesungguhnya dalam diri sudah ada fitrah untuk tunduk pada Maha Pencipta (Godspot). Vokal Pak Ary yang ‘barytones’, dengan bantuan audiovisual raksasa, mengoyak emosi. Salawat Nabi yang dikumandangkan menambah batin bergetar.

Saya semakin sedar dan merasa-merasa tentang betapa besar nya kekuasaan Allah dan betapa beraninya saya “mengecilkan” Allah. Sudah lama saya tidak menangis kerana ingatkan Allah, saya tidak merasa malu untuk menangis semau-mauny ketika itu kerana menyadari betapa zalimnya diri saya ini.

Seorang remaja yang kaki lepak menceritakan kesan ’zero mind proses’ terhadap dirinya;

” Alhamdulillah, Allah membuka hati saya. Allah memberikan hidayah melalui training itu. Pada asalnya saya enggan , tetapi telah dipaksa oleh emak ayah maka saya pun pergi. Rupanya apa yang saya dapati dari hadiah ini ialah ’hidayah’ dari Allah kerana saya taat kepada ibu bapa saya. Disini saya mula mengenali diri saya, saya sadar betapa besar kekuasaan Allah dan betapa beraninya saya menghindari Allah, betapa beraninya saya melanggar larangan Allah dan tidak mentaati perintah-perintahNya. Saya tidak pernah merasa apa-apa apabila disebut nama Allah apalagi untuk menangis, tetapi di training itu, saya tidak lagi menghuiraukan orang lain, saya menangis sehingga kadang-kadang meraung kerana menyedari betapa ’jahat’ saya ini dengan melakukan perkara perkara sia-sia yang merosakkan masa depan saya.

Perubahan drastik saya rasakan selepas itu, saya merasa seronok ketika solat. Kalau dulu saya hanya sembahyang bila disuruh oleh emak ayah. Kawan-kawan saya kata, ”Tuhan kamu tu emak ayah kamu, bila depan mereka kamu sembahyang, lepas tu kau jadi ’hantu’” . Solat saya pun dilakukan dalam keadaan terbutu-buru dan bagaikan patuk patuk ayam sahaja. Sekarang ini saya suka berlama-lama dalam solat, menyimak setiap patah ayat yang dilafazkan, kadang-kadang saya sering menangis di dalam sholat seolah-olah saya merasa Allah yang Maha Kuasa berada di depan saya. Saya jadi rajin untuk solat berjamaah di surau terdekat. Kawan-kawan saya melihat perubahan di dalam diri saya. Terutama ketika sedang bermain ’Ragnaroks On line’ (sejenis computer games ) atau semasa bermain ’Playstation’ bersama-sama’, saya minta izin berhenti sekejap untuk ke surau (solat berjamaah) sebaik sahaja azan berkumandang. Setelah pulang dari surau, sambung balik dengan game lagi. melanjutkan main lagi.

Perubahan ini juga sebenarnya menghairankan saya sendiri. Betapa luar biasanya hidayah yang datang kepada saya, sehingga saya dapat rasakan kehadiran Allah walau di manapun saya berada. Saya merasa Allah berada di depan saya dan selalu mengawasi setiap tingkahlaku saya. Namun dalam bab pergaulan kawan saya tetap seperti biasa. Perspektif saya terhadap kawan kawan lebih ’soft’ dan bertimbangrasa. Saya mudah mengalah, padahal dahulu saya suka bertegang urat walau pun pada perkara-perkara yang kecil kecil”.

Rata-rata peserta teruja dengan gambar dan alunan musik kitaro yang kadang-kadang kuat menendang gegendang telinga sekaligus menghentak jantung diselangseli dengan muzik suara later yang lembut mengusik kalbu. Ketika batin sudah hening, mereka diajak untuk merefleksi, ingat akan dosa, keributan hari akhir, kebesaran Maha Pencipta. Semua di insafkan dengan persoalan persoalan ”apa arti hidup”, ”apa yang kita mahu dalam kehidupan” dan ”ke mana dan kepada siapa” kita akan kembali. Training ESQ Memang sunguh mengharukan. Efeknya masih terasa hingga sekarang.

1 comment:

Anonymous said...

Assalammualaikum...

Salam 165

Alhamdulillah pengembaraan yang samapun saya lalui dan saya temukan tempat jawabnya yaitu di training ESQ... Semoga Allah selalu ada di dada kita & mengiringi langkah kita sampai di akhirat nanti...

Sofyan
Alumni ESQ Bali