Wednesday, March 14, 2007

Pelajar cemerlang agama harus diberikan insentif keluar negara


Hari ini terasa matahari terlalu terang seceria hati di dalam dada seorang ibu. Saya merasa sungguh bahagia kerana Tame ini mendapat 'mumtaz' (10A) dalam semua matapelajaran STAM (Sijil Tinggi Agama) yang diambil nya. Perasaan ini sama dengan apa yang saya rasa setahun yang lepas apabila keputusan SPM nya mencatakan 12A dalam semua matapelajaran yang diambil.

Alhamdulillah, saya amat bersyukur kepada ALlah.

Wahai sukma, manakah nikmat Allah yang kamu dustakan? Mahasuci ALlah yang Maha Arif dan Maha Bijaksana yang meniupkan sekelumit kebijaksanaan dan kearifan dalam dada dan sukma insan. Dalam suasana 'eufora' ini mata telah terbuka dan tidak boleh tidur lagi. Pukul 4.00 pagi ditulis rasa hati ini dan lahirlah satu cadangan yang di hantar kepada pengarang ruangan surat pembaca di berita harian pagi ini.


---
Assalamualaikum war wab.
Saudara pengarang,
Umurnya menghampiri 12 tahun ketika tamat darjah enam di sekolah rendah. Namun , dia telah menanamkan satu cita-cita yang sungguh murni. Cita-cita nya memang satu kelainan dalam keluarga. Amat berlainan dari bidang yang diceburi oleh kakak-kakak dan abang-abangnya yang memilih kerjaya professional seperti doktor, mekanik, business, peguam dan jurutera aeroangkasa.

“Mama! saya ingin menjadi ulama moden yang boleh berijtihad seperti Al Ustaz Prof. Dr Yusof Qardhawi”.
“Alhamdulillah, wah! ini cita-cita yang luarbiasa”, saya menjawab dengan rasa syukur. Keluarga kami sentiasa bersifat terbuka dengan anak anak kerana kami menerima ‘konsep kepelbagaian’. Mengurus kepelbagaian(managing diversity) kami guna pakai sebagai satu kaedah untuk memelihara keharmonian keluarga, rasa kebahagiaan, kreativiti dan cemerlangan anak anak. Semua ahli keluarga bebas memilih bidang yang mereka cintai dan menekuni cita-cita sehingga berjaya.
”Jadi lepas darjah 6 ni, Tame(nama manjanya) hendak kemana?” saya bertanya kepadanya.
”Tame nak masuk sekolah Tahfiz, itu adalah pra syarat kan?” Jawabnya sepontan.
Apabila dia mencapai umur 14 tahun, dia telah menghafaz kesemua 30 juzuk Al Quran dengan sempurna. Sempurna dari segi tajwid, kelancaran bacaan dan penguasaan lagu seorang qari. Setelah tamat dia dimasukkan ke sekolah menengah untuk mengambil peperiksaan PMRnya. Pada umur itu juga dia memberanikan diri memasuki musabaqah pertandingan menghafaz Quran peringkat Daerah Hulu Selangor mewakili sekolahnya. Dia menjadi naib johan. Dia merupakan peserta termuda pada ketika itu.Tahun berikutnya dia tidak menyertai musabaqah kerana dia ingin menumpukan peperiksaan PMR. Keputusan PMR nya memang amat membanggakan, 9A dalam semua matapelajaran yang diambil.
Tahun-tahun berikutnya menyaksikan kejayaannya dalam setiap pertandingan musabaqah menghafaz Al Quran di peringkat negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan. Akhirnya pada tahun lepas, dia mewakili Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur untuk pertandingan Menghafaz Al Quran peringkat Nasional yang di adakan di Paroi, Negeri Sembilan. Walaupun dia hanya mendapat hadiah saguhati, dia bersyukur kerana dalam umur yang sebegitu muda dia telah berjaya memasuki pertandingan menghafaz Al Quran sehingga ke peringkat nasional.
Pada tahun lepas (2006) dia telah mendapat 10A dalam semua mata pelajaran SPM yang diambilnya. Kawan-kawannya yang cemerlang sepertinya memancing nya agar dia mengambil kursus sains dan teknologi. Mereka memilih bidang kedoktoran, kejuruteraan, senibina arkitek dan kursus professional yang dikaitkan dengan kerjaya yang ’glamour’. Namun dia tetap dia. Dia masih kukuh memegang cita-cita idaman nya.
”Mama, lepas SPM ni Tame mesti mengambil STAM untuk ke Mesir”. Katanya penuh yakin dan bersemangat.
Alhamdulillah, keputusan STAM(Sijil Tinggi Agama) yang diumumkan semalam mengukir sejarah kejayaan nya sekali lagi. Dia mendapat 10A dalam semua matapelajaran STAM yang diambilnya.
”Mama, dulu kakak-kakak dan abang abang yang memilih bidang professional di Universiti masing-masing semuanya dapat biasiswa, dermasiswa atau PTPN dari JPA”,
Saya hanya mengangguk.
”Kawan-kawan Tame yang dapat 10A SPM tahun lepas semuanya mendapat biasiswa JPA untuk ke Australia, UK, USA, Mesir dan Jordan”.
”Ya , benar, mereka cemerlang dan memilih bidang sains dan teknologi”, saya menjawab.
”Tame cemerlang juga, cuma bidang Tame berbeza, Tame minat dan mencintai bidang ini sekaligus memenuhi keperluan umat. Jika semuanya yang cemerlang memilih bidang sains dan teknologi, apakah bidang agama tidak perlukan orang yang cemerlang? Sebagai contoh, adakah Ekonomi Islam (asas Islamic banking hub di Malaysia) yang bakal menerajui pembinaan satu tamadun gemilang tidak perlukan pelajar bidang agama yang cemerlang?
“JPA tidak memberikan biasiswa untuk pelajar cemerlang bidang agama ke luar negara sayang” . Saya menjawab ringkas.
”Jika kita hendak melahirkan ulama yang serba boleh dan mampu berijtihad dimasa yang akan datang, kinilah masanya kita galakkan remaja cemerlang bidang agama dengan insentif biasiswa seperti pelajar cemerlang yang lain”.
”Jadi Tame ni macamana dapat kah seperti mereka?. Tame bertalu-talu berhujah.
“Bolehkah agaknya JAWI (sebab kami bermastautin di KL) atau yang institusi kerajaan yang lain memberikan biasiswa untuk Tame ke Mesir?.
“Mama tidak tahu”. Sememangnya nya saya tidak tahu. Mungkin pembaca semua ada jawapan terhadap persoalan ini . Ini bukan persoalan anak saya seorang. Persoalan ini dikongsi oleh ramai lagi ibu-bapa dan pelajar-pelajar bidang agama cemerlang yang ingin melanjutkan pelajaran di luar negara.
Mereka juga punya keinginan membara untuk keluar negara seperti remaja-remaja cemerlang memilih bidang sains dan teknologi. Merasakan pengalaman merantau ke luar negara adalah hasrat semua remaja cemerlang. Saya merasakan apa yang diarsakan oleh anak saya kerana saya dulu juga begitu. Sebaik sahaja menjejakkan kaki di bumi England lebih 28 tahun yang lalu, semacam rasa kepuasan dan kebahagiaan menapak dalam dada. Ia membekas sehingga kini.

Remaja cemerlang bidang agama seharusnya diberikan insentif yang sama seperti remaja cemerlang lain. Peluang dan insentif yang sama diberikan akan menghasilkan suasana yang positif dikalangan remaja. Biarkan mereka sama-sama rasakan kebahagian dan kecemerlangan mereka diraikan secara saksama. Hasilnya nanti remaja-remaja pelbagai bidang itu bakal membesar dalam suasana positif dan seimbang dalam masyarakat yang kaya dengan kecerdasan otak IQ, kecerdasan emosi, EQ dan kecerdasan spiritual, SQ. Ini menguntungkan negara dalam pembinaan modal insan yang seimbang dan serba boleh di masa yang akan datang. Negara tidak rugi malah untung melahirkan pewaris yang menguasai kedua dua bidang professional dan bidang agama. Mereka akan dapat menharmonikan kehidupan yang serba kompleks.
Tibalah masanya pihak kerajaan memberikan insentif biasiswa untuk pelajar pelajar cemerlang bidang agama agar seimbang dengan insentif yang diberikan kepada pelajar cemerlang di bidang lain. Apa yang remaja perlukan ialah peluang dan perhatian yang saksama dan keperihatinan yang tidak berbelah bagi dari orang dewasa dan pemerintah.
Ibu kepelbagaian(nama samaran)

2 comments:

Unknown said...

alhmdlh.

such good timing (to hv lintasan waktu) & it cudn't hv bn better to b reading an apt write-up. it's mainly bcoz i just reflected on the far backwardness of malay muslims r as compared to many masses. personally, the muslim activitists r stil working in the background while others r taking bigger & faster strides.

a while ago, i was sitting & eating nasi biryani b4 i proceeded to perform my solat jumaat at darul ghufran in tampinnes, spore. it was at a small indian muslim stall which is attached to this big & modern bldg called telepark''. the stall is called 'mughal' - a reminiscent or nostalgic reminder of the muslim leadership on the indian sub-continent whose majority at the time was the hindoos.

i vividly recalled many yrs back i hd bn at tht same small stall b4 performing my solat jumaat at the same mosque too. at tht time, i hd a mtg wth the at&t & citibank comm ntwk infra xperts. i was coordinating the installation of super fast, super big & super wide comm infra fr them. they stil hv a few giant satellite dishes on top pf the 'telepark' bldg. their giant comm equip's were stacked in nice rows in super clean rooms.

well, back on to the 'mughal' thingy... i was looking around & cud only see indians around me. many were young indian nationals who r it xperts, statisticians, consultants, mgrs etc, etc. many looked really smart wth many were wearing just t-shirts (there's 1 wth just sandals on his feet). i thot to myself, 'these guys may b paid low but they r knowledge workers who r really in demand by many others. wonder if the local s'poreans wil ever catch up wth them later in nbrs & qlty. there may return to benefit their own ppl too'. i know these guys r also tougher & more adventurous & willing to start afresh in new places wth their young spouses.

then, on my way home, i was in a bus & tht's where i saw how the apparent contrast btwn 'them' & our fellow muslims is. there were 2 young malay muslim boys - 1 hs an ear ring & a pin at his lip. they seem apathetic to the world & in hi melepak mood. so contrasting to those who i hv met few yr back, at mughal this aftnn & yr young one.

u shud b thankful to hv a young kid who knows what he & the ppl around him really need. all actually nn islam more than anything now. ar rasul was brought to deliver the msg, the deen. so, yr young one u/stnds tht & wants to continue the noble task. afterall, we r the best nation bcoz we invite to the good & inhibit the bad. i pray fr his successful & yr/ours too, iA.

ALlahu'alam.

Anonymous said...

Ini adalah sari sifu PTS puan ainon....

Risiko Menulis Surat Komplen Panjang

Apabila saudara menulis surat komplen kepada editor disebabkan dalam buku saudara terdapat kesilapan, tulis surat yang santun dan pendek.

Surat yang panjang mencipta risiko kesan-kesan negatif seperti berikut:

(a) Si Editor berasa saudara memarahi dirinya.

(b) Surat panjang adalah bukti saudara lebih mengutamakan perasaan saudara daripada menjaga perasaan Si Editor.

(c) Pada mulanya hanya saudara satu pihak tidak puas hati. Selepas menerima dan membaca surat komplen yang panjang daripada saudara, Si Editor itu menjadi tidak puas hati. Sekarang kedua-dua pihak tidak puas hati.

(d) Orang yang tidak puas hati tidak duduk diam-diam tutup mulut. Sang Editor itu akan bercerita dengan rakan sekerjanya tentang rasa tidak puas hatinya terhadap diri dan sikap saudara.

Kesilapan teknikal mudah diperbaiki. Hubungan baik yang rosak sukar dipulihkan