Wednesday, February 28, 2007

Musafir Sukma part 02- Lost city vs the lost spirit

Melihat sahaja hotel ini saya teringatkan kehebatan Hotel The Palace of the Lost City, South Africa yang saya lawati beberapa tahun lalu.

Hotel Palace of the Golden Horses di The mines ini saling tidak tumpah(exact replica) The Palace of the Lost City tersebut. Namun ‘aura’nya berbeza. Hotel di Malaysia ini memang hebat senibina bangunan dan strukturnya, namun dari luar ia kelihatan agak ‘shabby’, terbiar dan tidak terurus, seolah olah telah lama ditinggalkan. Glorynya telah malap, kononnya ada kena mengena dengan bekas PM yang tidak lagi berkuasa dan ‘dana’ untuk memakmurkannya pun tidak semewah dahulu. Seemingly the hotel had lost its spirit and the one time glory has gone with the wind of change!

[On the other hand, Hotel The Palace of the Lost City, South Africa ranks as one of the world's most extraordinary hotels. The centerpiece of the extraordinary. Palace of the Lost City complex is a fairytale palace residence, built with unbelievable attention to detail. The interior features exquisite mosaics, frescoes and hand-painted ceilings depicting South Africa 's wildlife and culture. Hard to believe that this is all located in a remote part of South Africa!]

Hari ini baru memahami apakah maksud ESQ 165 . ESQ 165 adalah branding Ary Ginanjar dalam mempopularkan modul training ESQ gagasannya. Kerana ramai orang membuat training ESQ sekarang samada di Timur atau diBarat maka Ary Ginanjar pintar sekali memciptakan branding nya yang tersendiri untuk unggul dalam pasaran perniagaan training HR berasaskan konsep ESQ.

ESQ 165 bermaksud ADALAH - 1 - ALLAH YANG ESA, 6 RUKUN IMAN SEBAGAI PAKSI KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN, SERTA 5 RUKUN ISLAM SEBAGAI AMALAN YANG WAJIB DIKERJAKAN agar sampai ke
darjah TAQWA - sebagai natijah AL FALAH.

Maka banyak lah dijual di lobi pendaftaran pin/brooch ‘ESQ 165’, T shirt ESQ165, topi ESQ 165 dan berbagai lagi cenderahati yang berlambangkan / ber’logo’kan ESQ . Malah mereka punya majalah ESQ 165 yang diberi nama ‘Nebula’. Apa yang saya lihat ESQ 165 ini merupakan satu syarikat konglomerat yang mempunyai banyak rangkaian perniagaan berasaskan ESQ 165!

No comments: