Sunday, April 17, 2011

Salawat penawar hati yang gelisah


Musibah dan kesengsaraan sudah menjadi sebahagian dari kehidupan orang yang beriman,. Bagaikan dua permukaan duit syilling yang tidak mungkin terpisahkan.

Firman Allah SWT dalam Surat Al Ankabut: "Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan: " kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji
lagi?"

Musibah dan kesengsaraan dalam kehidupan ini sebenarnya adalah ujian. Orang yang kaya diuji dengan hartanya, apakah dia membelanjakan hartanya di jalan yang benar atau tidak. Yang berilmu diuji dengan ilmunya, adakah dia memanfaatkan ilmu yang telah Allah SWT anugerahkan kepadanya atau menyembunyikannya atau menyalahgunakannya. Malah Si miskin pun diuji dengan kemiskinannya adakah dia sabar atau tidak. Tidak ada orang mukmin yang terlepas dari ujian Allah SWT.

Kita seharusnya perlu membetulkan sikap kita dalam menghadapi dan menerima ujian ini. Kata kuncinya ialah kita sentiasa ber sangka baik (khusnuzzon) dengan Allah. Allah SWT mengetahui hambanya tetap pada jalan-Nya demikian juga hamba nya yang mudah ‘kalah’ dengan acuman syaitan yang sentiasa membisikan waswas dalam hati kita.

Bagi orang yang tetap di jalan-Nya, sentiasa bersangka baik dengan Allah hidupnya akan selalu diliputi dengan rasa aman dan hatinya selalu tenteram, kerana dia yakin, semua yang ditimpakan kepadanya adalah yang terbaik baginya di sisi Allah SWT.


Sebaliknya orang yang selalu bersangka buruk, hidupnya selalu diliputi rasa gelisah, kurang bersyukur, hatta kadangkala membawa ke tahap kufur. Nau'zubillah min dzalik.

Memang tidak mudah untuk kita sentiasa menerima keputusan yang telah Allah SWT dengan berlapang dada. Namun ini bukan terlalu sukar apabila kita tahu cara untuk menghadapinya.

Salah satu cara untuk menghilangkan rasa gelisah dan putus harapan ialah dengan membiasakan diri membaca ‘salawat’ untuk Rasulullah SAW.

Sabda Nabi SAW, "Barangsiapa yang mendapat kesulitan, maka perbanyakkanlah membaca salawat untukku, kerana sesungguhnya ia dapat mengatasi berbagai masalah dan menghilangkan kegelisahan".

Apabila sudah membacanya berkali-kali, kita akan terasa sekali manfaatnya. Hati yang sebelumnya gundah gulana, gelisah dan haru biru akan terasa tenteram dan lapang. Wallahu 'alam bish shawab.

No comments: