Wednesday, September 10, 2008

Kita dah masuk 10 Ramadhan kedua…..

Pejam celik, pejam celik, kata orang diam tak diam, kita dah nak masuk gear dua dalam bulan Ramadhan, Ya kita dah masuk 10 hari kedua dalam bulan Ramadhan. Seorang sahabat mengghantar email maka mama kongsikan sebuah tazkirah yang sungguh menyentuh norani dari seorang ustaz .

" kita pergi ke kedai tayar, untuk ‘balancing tayar’ sahaja. Cina tu kata,” tayar dah rosak - beralun alun dan bahaya”. Maka kita pun risau, kita pun suruh dia menukar tayar.
Kemudian foreman itu kata lagi, ”Minyak hitam (injin) pun dah pekat, nanti balik raya jalan jauh tak elok pada injin. kita pun tukar minyak hitam (pastinya dengan filternya sekali, tambah lagi duit! ). Cina tu cakap, kita percaya. Tak musykil pun. Kita Yakin, ‘Haqqul yakin (dengan sebenar benar yakin!, Kita tidak mempersoalkan nya, apalagi membantah. Padahal Foreman itu bukan Islam, kata setengah orang disebut ‘kafir’.

Tetapi bila Allah SWT berfirman maksudnya : “ 10 hari pertama ramadhan adalah keberkatan”, ramai yang macam tak percaya atau mungkin tak rasa apa-apa”. Masih ada berlegar-legar di Chow kit sebab sentiasa menyangka dan memujuk hati dengan berkata,” masih ada masa nak terawikh, 20 hari lagi.
Kemudian 10 hari ke dua adalah keampunan Allah, pun ramai yang macam tak dengar sahaja., bahkan untuk 10 hari yang ketiga adalah pelepasan dari api neraka –bertambah lah ramai yang macam dengar tak dengar sahaja. Almaklumlah sudah sibuk persediaan raya, pakaian, kuih-kuih, hiasan, dah sampai di kampung dan melayan ahli keluarga). Maka di mana kita???,
Jom gandakan amal, jangan miss tarawikh, banyakan baca Quran, cuba dapatkan lailatul qadar, malam seribu bulan……entah entah ramadhan kali ini mungkin lebih baik dari ramadhan tahun lepas…..

No comments: