Monday, March 30, 2015

Dialog suami dgn isterinya

Dialog suami dgn isterinya
.
Suami: "isteriku, bangunlah! Lakukan solat malam 11 rakaat!"
.
Isteri: "suamiku, aku lelah, tidak sanggup rasanya."
.
Suami: "isteriku, lakukan 2 rakaat syafa' dan 1 rakaat witir saja!"
.
Isteri: "suamiku, aku lelah dan rasanya sukar bagiku untuk bangun di tengah malam."
.
Suami: "isteriku, solat witir saja.."
.
Isteri: "suamiku,hari ini letih sekali, apa tidak ada cara lain?"
.
Suami: "isteriku, wudhuklah sebelum tidur lalu menatap ke langit katakan YA ALLAH..."
.
Isteri: "suamiku, aku sudah sgt mengantuk bila ngantukku hilang aku bangun nanti ."
.
Suami: "isteriku, tayammum saja di tempat tidur mu dan katakan YA ALLAH.."
.
Isteri: "suamiku, udara terasa sejuk sekali, aku tak sanggup mengeluarkan tanganku dari dalam selimut."
.
Suami: "isteriku, kalau begitu sebut saja dari dalam hati YA ALLAH, moga Allah akan hitung itu sebagai solat malammu."
.
Sampai disini si isteri sudah tidak peduli kerana tertidur lena.
.
Suami: "Ya Allah aku mengaku bahawa Engkau telah mudahkan semua baginya, akan tetapi dia pergi dari Mu dan tidur tanpa meninggalkan apapun..
Bila datang waktu subuh aku bangunkan dia agar dia bermunajat pada Mu, Kerana aku merindukan suaranya yang mendayu dan meratap minta keampunan darimu.Ya Allah
.
Suami: Aku  bisikkan di telinganya bahawa Allah menantinya. Tapi ya Allah dia tetap tidur."
.
Suami: Aku katakan kpdnya, sudah azan...sebentar lagi matahari terbit. Bangunlah sebelum habis waktu subuh kerana aku ingin agar hidup kami diberkati Allah sepanjang ."
.
Suami: Ya ilahi, Aku mohon Engkau tidak marah padanya?"
.
Suami berdoa, Ya Allah, Hamba mu itu tidak memiliki siapapun selain Engkau. Kau tangguh lah marah mu sehingga tiba saatnya dia bertaubat.

Ya Allah,  ketika aku solat, aku merasa rasa seolah Engkau memandangku, seakan Engkau  tidak memiliki hamba selainku... Namun aku dan isteriku lalai seakan kami memiliki ratusan Tuhan....??!.
.
Betapa PENYAYANG ENGKAU YA ILAHI..
Betapa PENGAMPUN ENGKAU YA ILAHI..
Betapa AGUNG ENGKAU YA ILAHI... Ampuni kami hambaMu yang lemah

No comments: