Thursday, March 05, 2015

Belajar dari burung

14 Jamadil Awal 1436H
05 Mac 2015M

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتهُ

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم

...belajar dari burung...

أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ ۚ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَـٰنُ ۚ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ ﴿١٩﴾

Dan apakah mereka tidak memperhatikan burung-burung yang mengembangkan dan mengatupkan sayapnya di atas mereka? Tidak ada yang menahannya (di udara) selain Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Dia Maha Melihat segala sesuatu.
(Al-Mulk: 19)

Dari Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda:

يَدْخُلُ الْجَنَّةَ أَقْوَامٌ أَفْئِدَتُهُمْ مِثْلُ أَفْئِدَةِ الطَّيْرِ

"Akan masuk syurga suatu kaum yang hati mereka seperti hati burung".
(Hadith Riwayat Muslim)

Hati burung dikenal lembut, halus, peka , berjaga-jaga dan sangat tinggi tawakkal serta rasa takutnya pada Allah Penciptanya. Inilah hati yang dikatakan sebagai hati penduduk syurga.

Rasulullah SAW bersabda:

لَوْ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَوَكَّلُونَ عَلَى اللَّهِ حَقَّ تَوَكُّلِهِ لَرُزِقْتُمْ كَمَا تُرْزَقُ الطَّيْرُ تَغْدُو خِمَاصًا وَتَرُوحُ بِطَانًا

"Seandainya kalian benar-benar bertawakkal pada Allah, tentu kalian akan diberi rezeki sebagaimana burung diberi rezeki. Ia pergi di pagi hari dalam keadaan lapar dan kembali di sore hari dalam keadaan kenyang".
(Hadith Riwayat At-Tirmidzi)

Al Imam Nawawi dalam Syarah Muslim menyebut:

يقول النووي - رحمه الله - في شرح صحيح مسلم: قوله - صلى الله عليه وسلم -: ((يدخل الجنة أقوام أفئدتهم مثل أفئدة الطير))، قيل: مثلها في رِقتها وضَعفها؛ كالحديث الآخر: ((أهل اليمن أرقُّ قلوبًا وأضعف أفئدة))، وقيل: في الخوف والهيبة، والطير أكثر الحيوان خوفًا وفزَعًا؛ كما قال الله - تعالى -: ﴿ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ﴾ [فاطر: 28].

وكأن المراد: قوم غلب عليهم الخوف؛ كما جاء عن جماعات من السلف في شدة خوفهم، وقيل: المراد المتوكلون، والله أعل

"(Hati mereka) seperti hati burung pada lemah lembutnya sebagaimana dalam hadis yang lain (Penduduk Yaman paling lembut dan halus hati mereka). Dikatakan juga dalam konteks hati yang dipenuhi rasa takut dan haibah. Burung adalah haiwan yang jiwanya paling takut dan khuatir (berjaga-jaga). Sebagaimana firman Allah Ta'ala (menggambarkan jiwa hambaNya) bermaksud:
"Hanyasanya yang takutkan Allah ialah hamba-hambaNya di kalangan ULAMAK".
(Fathir: 28)

Seolah yang dikehendaki dengan maksud hadis itu ialah kaum yang jiwanya dikuasai oleh rasa bersangatan khauf takut (kepada Allah) dan bertawakkal kepadaNya.

...ibrah pengajaran buat HATI yang hidup berhubung dengan penciptaNya...

No comments: