Thursday, May 22, 2008

Apabila non muslim berkata-BismiLLah adalah bukti trinity.


Apabila non muslim berkata atau bertanya;

Penggunaan istilah aku dan kami oleh Allah dlm AlQuran menunjukkan Allah bersifat trinity. begitu juga pada ayat bismillah yang merangkum 3 nama Allah iaitu Allah, ArRahman dan Ar Rahim menunjukkan Islam btuhankan trinity.

Jawapan:

1) Dua jenis 'plural'Di dalam bahasa arab, terdapat dua jenis kata jama' atau plural, iaitu plural of numbers (plural yang menunjukkan maksud angka/bilangan tiga atau lebih) dan plural of respect (kata plural yang tidak menunjukkan angka atau bilangan tetapi sebaliknya menunjukkan penghormatan).

Jika kita lihat program wawancara di TV dalam bahasa arab, hos akan menyebut 'ahlan wa sahlan wa marhaban biKUM' kepada seorang tetamu jemputan. Sedangkan 'KUM' boleh kita ertikan sebagai 'kamu SEMUA' (plural). Seharusnya ayat yang digunakan adalah 'ahlan wa sahlan wa marhaban biKA.' 'KA' boleh kita ertikan sebagai 'kamu' (singular).Sebenarnya penggunaan kata plural di sini bukanlah plural yang merujuk kepada bilangan tetapi plural yang digunakan sebagai penghormatan kepada tetamu tersebut.

Apabila seseorang bertanya soalan kepada seseorang tokoh atau ulama, biasanya dia juga akan menggunakan kaedah yang sama iaitu dengan mem'plural'kan ayatnya. Ini adalah penghormatan kepada tokoh atau ulama' tersebut.Kita juga selalu memberi salam kepada seorang kawan kita dengan lafaz Assalamu alaiKUM, bukan assalamu alaiKA. Adakah ini salah?? Tidak. Walaupun maksudnya plural, tetapi ia adalah suatu bentuk penghormatan.Malah Ratu England juga sering menggunakan perkataan 'WE' apabila merujuk kepada dirinya sendiri. Ia juga adalah suatu bentuk plural of respect.Begitu juga apabila Allah menggunakan perkataan 'KAMI,' ia bukanlah bermaksud plural of numbers, tetapi plural of respect. Plural tersebut bukan bermaksud ada banyak Allah tetapi bermaksud penghormatan.

2) Seseorang boleh mempunyai banyak sifat.Apabila kita berkata, "Pelajar itu bijak, kurus, lagi handsome." Ada berapa orang pelajar?

SATU!

Begitu juga dengan BismiLLah AR-Rahman AR-Rahim. Dengan nama Allah YANG Maha Pemurah, YANG Maha Penyayang. In The name of Allah THE Most Gracious, THE Most Merciful. Ada berapa Allah?

SATU!

Ini berbeza dengan konsep trinity orang kristian.

Di dalam bahasa arab, mereka menyebut "Bismirabb WA Yasu' WA ar-Ruhil Quds." Dengan nama Tuhan Bapa DAN Jesus DAN Roh Kudus. In the name of the Father AND Jesus AND The Holy Ghost. Ada berapa orang? TIGA!

WaLLahu A'alam (Allah knows best).

No comments: