Sunday, October 07, 2007

Tarling, Qiyam & solat Tasbih di Masjid AS Syakirin, KLCC


Hikmat mengingatkan mama. Mama malam ini adalah malam 25 Ramadhan, kita berqiyam di masjid KLCC ya!. InsyaAllah . Dah beberapa hari mama memasanag angan angan untukberqiyam di Masjid As Syakirin KLCC, Alhamdulillah malam tadi Aalaa tidak tidur awal, pada jam 1.30 am. Aalaa kejutkan mama dan papa untuk berqiyam di KLCC. Mama, papa, Hikmat dan Aalaa berempat beranak berqiyam di masjid KLCC.

Sebelum tu Mcik Ibah menghantar sms, ......." Assalamualaikum, Banyakkkan munajat, InsyaAllah malam ini Lailatul qadar!"......... Ya ALlah berikanlah kekuatan dan peluang untukku mengejarkan lailatul qadar!

Walaupun mama tak dapat Tarling (Istilah Indon bermaksud tarawikh keliling - bersolat tarawikh di setiap masjid kelliling untuk mencari imam yang paling sedap bacaannya), mama tak boleh tarling sebab Hikmat dah jadi imam tarawikh di surau Al Azim. Bacaannya sudah cukup sedap dan baik buat mama. Itu sudah cukup. maka mama tidak perlu ber 'tarling'.

Sesampainya mama di Mesjid...wahhh masyaAllah ramai nya orang berqiyam!. Penuh ruang solat muslimat!. Ramai orang mempunyai pendapat bahawa malam ini malam lailatul qadar
Malam tadi qiyam di imamkan oleh seorang imam hafiz yang sedap bacaannya. lagunya yang mendayu dayu penuh shadu. Dia mengetuakan kami bersolat tasbih, solat taubat dan bermunajat.
Sebelum bersolat berjemaah dimulakan lampu di malapkan untuk menimbulkan suasana 'khalwah' dan khalawatul solat.... Masya Allah mama rasa macam berada dalam satu suasana pertemuan dengan ilahi, seolah berkomunikasi dan terasa dekat sekali dengan ALlah. Seolah olah ALlah sentiasa menjawab segala permintaan munajat kami semua.
Suara sedu sedan jamaah menangis teresak esak, airmata hiba bercucuran keluar tidak boleh ditahan tahan, malah ada makmum mengongoi, menangis pilu, kesedihan, keseduan, penuh pengharapan dan keampunan dari Allah. Terasa seolah olah berada dalam sesi training ESQ yang mengesan jiwa. Spiritually high...


Aalaa surrendered sebaik sahaja habis solat tasbih. Pening kepala semacam 'concussion'!. She missed solat taubah yang sangat mengesan jiwa itu.! Lepas tu dia menyesal pula....

Info Solat sunat tasbih;

Bilangan solat tasbih adalah 4 rakaat. Diperintahkan bagi kita untuk mengerjakannya setiap hari sekali, kalau tidak sanggup, satu kali dalam satu jumaat, atau satu kali dalam sebulan, ataupun satu kali dalam setahun, jika tidak sanggup juga, satu kali dalam seumur hidup!

Bacaan tasbih itu ialah :

Lafaz Niat Solat Sunnat Tasbih
Sahaja aku sembahyang sunnat tasbih empat rakaat kerana Allah Ta'ala

Cara bersolat tasbih ialah :

1. Setelah membaca doa iftitah dibaca tasbih 15 kali.
2. Setelah membaca fatihah dan surah 10 kali.
3. Ketika rukuk dan setelah membaca tasbih rukuk, dibaca 10 kali.
4. Semasa I'tidal dan setelah bacaan I'tidal 10 kali.
5. Sujud pertama dan setelah membaca tasbih sujud, dibaca 10 kali
6. Semasa duduk di antara dua sujud setelah membaca doa yang biasa di dalamnya, dibaca 10 kali
7. Sujud kedua dan setelah membaca tasbih sujud, 10 kali.

Doa Sunat Sembahyang Tasbih

"Ya Allah, Ya Tuhanku, aku bermohon taufiq daripada Mu seperti mana orang-orang yang telah Engkau beri petunjuk, dan jadikanlah amalan ini sepertimana amalan ahli yakin, dan jadikan aku dari golongan yang menerima nasihat, orang-orang yang bertaubat, dan keazaman ku seperti mana orang-orang yang takut. Dan aku bermohon seperti mana pemohon orang yang suka kepada kebaikan dan beribadah seperti ibadat orang-orang yang warak. Dan jadikan pengetahuanku ini sebagai ahli-ahli yang berilmu sehingga aku termasuk ke dalam golongan orang yang takut kepada Engkau.Ya Allah, aku memohon kepadaMu, jadikan dalam diriku ini perasaan takut yang dapat menghalang aku daripada melakukan maksiat sehinggalah aku beramal dengan penuh ketaatan kepadaMu sebagaimana amalan yang aku merasa perlu mendapatkan keredhaanMu dan juga sehingga aku betul-betul ikhlas dan bertawakal kepadMu dalam setiap perkara, dan aku memohon supaya menjadi orang yang baik sangka terhadap Engkau Maha Suci Engkau Pencipta Cahaya kebenaran.Ya Tuhan kami, sempurnakanlah kepada kami cahaya kebenaran, dan ampunilah kami. Sesungguhnya di atas sesuatu itu Engkau Maha Berkuasa."

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum,
I chanced upon ur blog, and I must say a lot of thanks for putting up one which is truly wonderful and very informative for a hamba dhaif like me... and only when I saw your name I realised I must have seen it somewhere and voila... saw ur book and I have it! I just have to have your email as I need to ask u about something personal pertaining myself. Will it be ok with you? I'll check this post again for ur reply with your email address, if u don't mind.... thanks.... ilal liqa (like u always mentioned!) :) u-wee

Mama said...

Walaikumussalam war wab.

THank you for dropping by.

Please email me endoksempo@gmail.com

By all means u can email me on anythings. Sounds familiar? thats the old me, still wondering who s on the other line?