Monday, October 01, 2007

Munajat Ramadan malam ini


Munajat Ramadan malam ini




Malam ini Ahad 9.30 malam papa dan abang uda bermusafir ke Kuala Krai Kota Baru Kelantan. Urusan yang telah terlalu lama untuk diselesaikan. Misi utama hanyalah untuk mendapat tandatangan Kontraktor Utama AKN S/B bagi projek Bangunan Pendidikan Negeri Pahang yang diselia oleh JKR Pahang. Tandatangan ini amat ‘crucial’ untuk memperakukan bayaran akhir bagi kerja-kerja elektrikal yang telah siap pada tahun 2004 lagi. Projek ini telah lama siap, namun birokrasi memakan masa yang terlalu lama sungguh menyusahkan ramai orang. Mama berdoa agar misi ini berjaya dan mamapu menghantar semua perakuan dan laporan yang telah ditandatangai pada keesokan harinya, ia itu hari Isnin. Inilah datelinenya. Ia mesti sampai di meja Pengarah. Agar pembayaran dapat dibuat sebelum Raya. Semoga ia menjadi kenyataan.
Malam ini hati mama terasa sedikit sunyi tanpa papa disisi. Alangkah baiknya jika malam ini mama mengumpul kekuatan untuk mencari nikmat bermunajat kepada Allah. Mungkin mama boleh merasai, maksudnya benar benar ’rasai’ makna pepatah, ” Sayangkan isteri tinggalkan-tinggalkan, sayangkan anak tangan tangankan...”. Nah inilah tanda sayang papa buat mama.....mama lebih mendekati Tuhannya dalam memaknai malam-malam terakhir Ramadhan dan menghulur munajat, menadah berkat, maghfirah dan syurga dari Allah...........

Ya Allah aku berdoa mengharapkan rahmah dan kasih sayangMu dalam mengejar malam malam Lailatul Qadar yang hanya Engkau yang Maha Mengetahui bila tarikh sebenarnya..... Allahu Aalammmm....
Alhamdulillah…segala puja dan puji hanya bagimu ya Allah, kepada-Mu seluruh wajah tertunduk khusyuk. Ya Allah, Engkaulah Yang Maha menyelamatkan hamba-hambaMu yang terperosok ke lembah hubbuddunya’ kepada kemuliaan dan indahnya akhirat dengan Syurga JannahMu.


Subhaanaka…Maha Suci Engkau Ya Allah…, dengan kasih sayangMu, Engkau hadirkan Ramadhan ke tengah hamba-hambaMu yang sedang terhimpit dan tertindih dengan pelbagai beban dosa, kesilapan dan kesalahan, cabaran dan rintangan, tekanan dan permusuhan daripada orang-orang yang ingin mencelakakan aku dengan hasad dan dengki di hati mereka. Aku sedar ya Allah, ini semua adalah ujian,dugaan dan cubaan buat aku. Moga-moga aku mampu maklumi dan fahami di dalam dadaku bahwa ”ujian Engkau ini hendak meninggikan darjat bagi sesiapa yang lulus daripada ujian Mu, dan Engkau hinakan bagi sesiapa yang gagal dari segala ujianMu. Ya Rabb…. Walaupun kadangkala derap langkah kaki ini dalam menapaki tangga menuju ke dalam dakapanMu terasa sangat berat, Ya Allah… sungguh tiada dayaku dan kekuatanku kecuali dengan pertolonganMu.

Tabaaraka Taala…Maha Suci Engkau Ya Allah…, Pemberi keberkatan, Engkau berkatilah hidup aku untuk berjumpa dengan Lailatul qadar di RamadhanMu kali ini, bulan yang mempunyai sejuta makna daripada kebaikan. Pada bulan ini Engkau bentangkan kesempatan untuk bertaubat, mendapatkan maghfirah, rahmat dan kebebasan dari neraka.

Ya Allah, Azza wajalla, Aku pohon dari MU, Engkau kukuhkan roh jihad di dadaku. Engkau tarbiyah aku untuk memahami unjuk rasa antara sesama hamba dengan jiwa sabar dan ukhuwah. Engkau beri kesempatan kepada aku untuk lebih banyak menghidupkan sunnah RasulMu. Engkau hidupkan ruhiyah dan semangat aku untuk selalu ber’taqarrub’ kepadaMu. Dan Engkau seru hamba-hambaMu; Ya faa’ilal khair aqbil…(wahai pemburu kebaikan, sambutlah…).

Wahai diriku yang dhaif lagi hina dikaki kekuasaanMu. Aku tahu pintu ampunan Mu terbuka luas, kesempatan taubat sentiasa tersedia, pintu-pintu jannah terbuka selebar-lebarnya, wahai diri sedarilah. Mengapakah aku tidak sambut seruanNya semaksimum, mengapakah aku tidak berlari lari, mengapa aku tidak berlumba-lumba memasuki pintu pintu nya dengan amal saleh ku. Walhal aku tidak payah utnuk mengetuk pintu pintu itu lagi...mudah sangat masuk lah sahaja! Mengapakah aku ambil ringankan sahaja selama ini? Mengapa aku biarkan kebaikan-kebaikan itu berlalu pergi.
”.....Ringg.........ring ”, telefon binmbit mama berbunyi...itu papa telefon, hanya igin memberitahu bahwa papa telah sampai ke destinasi di Pekan Kuala Kerai, baru sahaja selesai sahur di sebuah motel murah RM70.00 semalam.... Alhamdulillah papa dah pun sampai....
Wahai diri yang alpa, bukankah di bulan Ramadhan ini, pintu-pintu neraka telah Allah kunci rapat-rapat, namun mengapa aku sia siakan, mengapa ’ghoflah’ dan malas sentiasa menyapa NAFSU.... yang tiada henti-hentinya aku lakukan? Nafsu manusia kadang kala umpama air. Tak pernah berhenti untuk mengalir sentiasa. Selagi masih ada alur, jalur, ruang dan celahan, di situlah air mengalir. Bezanya antara nafsu dengan air yang mengalir ialah air mengalir ke tempat lebih rendah, sebaliknya nafsu terus mengalir ke arah yang lebih tinggi. Sungguh ironis!
Memang manusia digelar makhluk yang jarang rasa ’puas’. Sesuai benar dnegan maksud hadis: ” hanya TANAH yang mampu memuaskannya!”. Selalu saja menemui satu titik yang bertanda ...” kurang ” atau ”...tidak cukup” di hujung sesuatu pencarian. Demikian juga insan pelupa ini ibarat orang yang selalu mendongak ke atas, selalu lupa menatap atau menjengah walau sekilas ke bawah

Bukankah syaitan-syaitan telah Allah belenggu, namun aku kadangkala terleka dan terikut ikut teralun dengan seruan-seruan Jahatnya. Bukankah bisik bisikan halus itu menutup mata hati pendengaran aku? Ya Allah, makhluk apakah aku ini, Engkau telah memberikan kesempatan kepada aku untuk datang kepadaMu di bulan Ramadhan ini, namun banyak kesia siaan yang terus aku lakukan dan aku tidak pandai memanfaatkan kesempatan yang berharga ini? Astaghfirullah..wa atuubu ilaik..Ya Allah aku pohon ampun dna bertaubat kepadamu....

Wahai hati ku yang alpa...sungguh sunguh bermunajat, agar tatapan Rabbi benar benar menumpu memandang kepadaku, yang hanya mampu menangis kerana sesal dosa dan takut dahsyatnya seksa neraka. Ya Allah Engkau Maha Tahu apa yang dikhianati oleh hati dan mata ku. Engkau Maha Halus dengan apa yang ada dalam benak ku. Engkau Maha Mendengar apa yang didengar oleh telingaku ku yang dengan berleluasa mendengar suara-suara maksiat. Engkau Maha meneropong segala gelumang dan lumuran dosa hamba-hamba Nya. Seolah aku mendengar Sergahanmu Ya Allah: Yaa baaghiyas syarr aqshir…(wahai pelaku-pelaku kejahatan, berhentilah…), Ya Allah kurniakan aku rasa takut kepadaMu yang menghalangi aku daripada berbuat maksiat kepadaMu…

Wahai diri yang selalu lupa.....sudah berapa juz Ayat Al-Quran yang telah di baca? Bukanlah Al QURAN YANG mulia penuh bimbingan KHUSUS kepada ku jika dibaca, direnungi, di maknai ia mampu menghidup hati dan fikiran ku, pencerah dan pencetus motivasi ku, penunjuk jalan hidup ku, penyejuk jiwaku, pemberi info siapa saudara dan musuh ku. Mengapa aku tidak dapatkan banyak tip-tip semasa membacanya?mentadabburinya…? menghafalkannya…? Mengamalkannya…? Alangkah ghaflahnya aku…mungkinkah aku mampu memperoleh syafaat-Nya?


Wahai diri ku yang kerdil, mohon lah kepada Allah Al Qahhar agar memberiku kekuatan untuk menghidupkan malam malam terakhir Ramadhan ini dengan Qiyamullail. Inilah jalan- jalan yang ditempuh oleh orang-orang soleh, itulah sarana menggapai dakapan dan redhaNya, sumber inspirasi dan wibawa. Mengapakah dengkuran itu, selimut itu menyelimuti diri sehingga aku melewatkannya?, tidakkah aku ingin merasakan kelazatan rahmatNya, meraih cintaNya, mendapatkan ampunanNya? Dengan munajat di kala orang lain tertidur lelap. Merugi…merugilah aku bila aku tidak melaksanakannya…

Ya Allah....Aku bermunajat, kasihanilah aku, lindungilah aku, agar aku sentiasa mampu bermujahadah meraih redhaMU Nya dan terhindar daripada maksud sabda Rasulullah SAW; ” Roghima ‘anfu man adrakahu Ramadhan falam yughfar lahu (celakalah dan menyesal orang yang mendapatkan kesempatan hidup di bulan Ramadhan dan dia tidak beroleh ampunan).

Allahumma nasyku ilaika dhi’afa quwwatina…Ya Arhamarraahimin Anta Rabbul Mustadh’afiin, faqawwina ya Rabbana ‘ala thoo’atika…Amin.
Usalli sunnata tahjjuddi lillahi taala......
Allahu Akbarrrrrrrrrrrrrr.....

No comments: