Saturday, February 19, 2005

Hari ini Hari Asyura -10 Muharram

Hand phone berbunyi begini "Kak Uda, puasa kah hari ini?"
Jawapan: "Ohhh...adak! Kenapa hari ni kan hari sabtu?"
"Hari ni kan hari Asyura!....tak ingat ke?"
Aduhai, kenapa tak peringatkan semalam?
tak per lah..buat macamana dah lupa....
Kak ngah kata dia nak cukur kan rambut baby nya kemudian nak timbnag rambutnya untuk dinilai beratnya dengan bera timbangan emas, harga timbangan itu dibelanjakan untuk diebrikan kepada fakir miskin?...
Hmm..kalau sempat boleh lah buat....
Jadi apakah signifikant hari Asyura?

10 Muharram terkenal dengan nama Hari Asyura’. Menurut riwayat, hari Asyura’ ini adalah hari kejayaan dan kemengangan para rasul dan beberapa nabi yang terdahulu terhadap musuh-musuh mereka. Kita seharusnya mengambil tauladan pada hari itu kerana Allah telah menjadikannya sebagai sejarah kebangkitan dan kejatuhan sesuatu umat dari abad ke abad untuk menjadi iktibar dan pelajaran bagi umat-umat yang akan datang. Juga sebagai satu gambaran antara orang-orang yang beriman dengan orang-orang yang engkar. Hal itu ditegaskan secara umum dalam Al-Quran, sepertimana firmanNya dalam surah Ali Imran, ayat 140:
Artinya: Hari-hari kemenangan ini, Kami (Allah), pergilirkan antaramanusia, supaya jelas oleh Tuhan orang-orang yang beriman itu, dan dijadikan sebahagian daripadanya menjadi kesaksian-kesaksian (syuhada’). Dan Tuhan tidak menyukai orang-orang yang zalim.

Banyak terjadi peristiwa-peristiwa penting di Hari Asyura yang mempunyai nilai-nilai perjuangan. Sebahagian daripadanya dikisahkan dalam Al-Quran adalah kisah Nabi Musa a.s, kemenangan Nabi Nuh a.s dan sebagainya.

Rasulullah s.a.w menganjurkan kepada umatnya supaya mengambil nilai-nilai rohaniah dari peristiwa-peristiwa tersebut. Tetapi bukan dengan merayakannya dengan cara-cara yang tidak mengikut syarak. Jadikannya sebagai hari untuk meningkatkan ibadah dan amal. Di antaranya dengan berpuasa pada Hari Asyura’ itu. Keistimewaan berpuasa pada bulan Muharram itu dijelaskan dalam satu hadith Rasulullah s.a.w:

Puasa yang paling mulia sesudah bulan puasa Ramadhan ialah bulan Muharram. (Hadith riwayat Muslim).

Puasa bulan Muharram itu ialah puasa pada Hari Asyura’ seperti yang ditegaskan lebih terang dalam satu hadith yang lain:

Puasa hari Asyura’ menghapuskan dosa setahun yang telah lalu-(Hadith riwayat Muslim).

Oleh karena hari Asyura’ ini hari yang mulia, maka Islam menganjurkan agar kita membuat kebajikan kepada fakir miskin, kaum keluarga, khasnya anak-anak sendiri yang membuatkan mereka merasa bahagia dan gembira. Ajaran ini dijelaskan dalam satu hadith yang menyatakan:

Barang siapa yang melapangkan jiwa dengan memberi hadiah-hadiah kepada anak cucu dan keluarganya pada hari Asyura’, nescayaAllah akan memberikan kepadanya kemudahan rezki sepanjang tahun itu-(Hadith riwayat Al-Baihaqi).

Semoga Allah memberikan kita taufik untuk melakukan amal soleh yang diredhainya. Amin…..

No comments: