Friday, June 27, 2014

Surah Maryam

Surah Maryam dan Rindu Ramadhan

InsyaALlah Lusa hari Ahad 29hb Jun 2014 kita akan bertemu Ramadhan. Maka sama-samalah kita berdoa dan mengaminkan doa  orang orang soleh  menjelang Ramadhan,

“Ya Allah selamatkan lah aku di bulan Ramadhan,  dan selamatkanlah Ramadhan  bagiku dan terimalah Ramadhan itu bagiku”.(Imam Yahya ibn Abi Kathir rahimahullah, wafat 130H dan guru kepada Imam al-Awza`ei rahimahullah).

Oleh kerana itu,  enam bulan sebelum datangnya Ramadhan, para salafussoleh dahulu, memohon kepada Allah agar mereka ditemukan dengan Ramadhan. Kemudian selama enam bulan selepas itu bakinya, ia memohon dan berdo’a agar amal-amal mereka di bulan Ramadhan diterima oleh Allah. Jadi tiada hari yang berlalu tanpa kerinduan. Tiada bulan yang terlepas tanpa permohonan. Untuk sebuah bulan yang sangat mulia yang bernama  Ramadhan.

Rasa rindu akan kehadiran momen-momen istimewa seperti itu, memberikan kita rasa ghairah untuk terus berharap, terus meminta ampun, terus memohon rahmah dan maghfirah. Hubungan kita dengan Allah tidak terputus. Kita bertekad menyediakan diri untuk kedatangan saat-saat istimewa tersebut.
Cinta kepada Allah, sebagai focus utama, maka kita aktifkan  minda suci, segarkan & perbaharui iman dan gandakan amal soleh kita untuk ditujukan dan ditunjukkan kepada Allah. Iman dan amal soleh itu kedua-duanya mesti bergandingan. Jika salah satu tidak ada, sia-sia jadinya
Satu ketika dahulu, ada seorang yang soleh  yang mengisi malam-malam di bulan Ramadhan dengan membaca AI-Qur’an. Ketika bacaannya sampai pada ayat 96 di surah Maryam yang bermaksud, “Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, kelak Allah Yang Maha Pemurah akan menanamkan dalam (hati) mereka rasa kasih sayang,”.  Terus menerus beliau mengulangi ayat tersebut hingga subuh tiba. Tanpa disedari, seorang muridnya, menyaksikan gurunya itu sejak semula dan hairan, mengapa ayat itu ia baca berulang-ulang hingga subuh. Dengan rasa ingin tahu yang tinggi dia menemui gurunya untuk bertanya.
“Berjanjilah kepadaku bahwa kamu tidak akan menyampaikan rahsia ku ini kepada orang lain, mengapa aku melakukan ini,” jawab gurunya ketika murid itu bertanya.
“Ya, aku berjanji untuk merahsiakan nya, selagi tuan masih hidup, jadi beritahu lah kepada aku apa yang engkau rasakan dengan mengulang-ulang ayat itu,” Ianjut muridnya.
“Ketika aku mengulang ayat itu, terasa di dalam hatiku perasaan cinta antara hamba dengan Tuhannya. Maka aku begitu menikmati perasaan itu. Dan, setiap kali aku mengulang lagi ayat itu, bertambah pula perasaan cinta dan nikmatnya itu di dalam hatiku.”
Siapa sahaja yang sampai ke tahap begini, akan merasakan kehangatan cinta dan asyik dengan situasi ini, pasti merindukan saat-saat seperti itu tetap terjadi. Siapa sahaja yang merasakan cinta dari dan untuk Allah, akan terus mengulang-ulang ayat cinta di surah Maryam itu di malam-malam Ramadhan yang penuh barakah.
Jika terbaca surah ini sebelum Ramadhan, dia  akan tersangat rindu untuk menemui  Ramadhan.
Tidak ada orang yang merasa rugi, selagi mereka memiliki rasa rindu untunk melakukan aktiviti dalam pesta ibadah bulan Ramadhan. Rindu Ramadhan kerana rindukan kasih cinta Allah.
Di hujung kerinduan terbesar seorang Mukmin yang terus dipupuk, adalah kerinduan untuk berjumpa dengan Allah, dalam keadaan beriman, berhati bersih, dan dapat melihat Nya dengan mata ketika di Syurga kelak.
Kita perlu membiasakan diri memupuk rasa rindu itu. Menguatkan rasa harap. Membesar keinginan untuk menikmati saat-saat indah dalam beribadah. Hati kita punya karakter sendiri. Jiwa kita punya rasa tersendiri. Santapan rohani kita penuhi dengan ibadah dan mendekatkan diri kepada penciptanya. Agar kita tidak sampai lapar jiwa dan dahaga hati, kerana kita tidak memberikan makanan untuknya.
Rasakan lah hari ini seakan sudah Ramadhan, inilah cara sederhana kita untuk membuktikan cinta kita kepada Allah. Kita mengharapkan pengakhiran yang lebih besar, rindu dan cinta untuk bersua dengan Allah, melihat wajah-Nya, tanpa ada aral dan fitnah yang menghalang.
Adaptasi dari Majalah Tarbawi Syaaban 1431


No comments: